face.jpg

Tutuin sosiaalisen median palvelu on minulle Facebook. Olin kuullut siitä jo aiemmin, mutta itse liityin siihen vasta vuonna 2007 27. marraskuuta. Facebook on ehkäpä juuri tällaisten keski-ikäisten yleisin käyttämä sosiaalinen palvelu ja todella suuri osa yrityksistä on myös nykypäivänä Facebookissa. Hallinnoin oman Facebook tilini lisäksi myös Lappajärven Kesäteatterin sekä terrace Kirpun sivuja yhdessä yhtiökumppaneideni kanssa. Omille sivuille tulee paljon lisäiltyä videoita sekä kuvia tarinaan, joita pysyy katsomaan sovelluksessa 24 tuntia. Sen jälkeen ne eivät enää näy muille. Facebookin profiilin saa yksityiseksi tai julkiseksi. Oma profiili on yksityinen, jolloin kukaan muu kuin kaverini eivät näe muuta kuin profiilikuvan, nimen ja kansikuvan. Yritysten profiilit ovat julkisia, jotta mahdollisimman moni näkisi tulevat tapahtumat ja tiedotteet, mitä sivuille laitetaan.

 

youtube.jpg

 

Tuntemattomampi itselleni on Youtube vloggaus. Palveluun ladataan videoita. Youtube on erityisesti teini-ikäisten lapsieni suosiossa. Toki kaikenikäiset tekevät sinne videoita ja myös katselevat niitä. Youtubessa videot saa laitettua julkiseksi tai yksityiseksi. Kaikki käyttäjät voivat halutessaan kommentoida muiden videoita sekä tykätä niistä.  Alla olevaa tilastoa käyttäjistä kun katsoo, niin yritysten kannalta olisi järkevää käyttää myös Youtube kanavaa. 

AudienceProject Insights 2019, Apps & social media usage 

Suomessa: 15-75-vuotiaat, N=1961

WhatsApp 79 %
Facebook 72 %
YouTube 69 %
Instagram 46 %
LinkedIn 23 %
Pinterest 20 %
Twitter 18 %
Snapchat 16 %

Tänä syksynä esimerkiksi Salaojamestarit yritys on saavuttanut todella suuren suosion videoillaan ja ne levisivät kulovalkean tavoin. Suosittelen katsomaan heidän videoitaan. Teatterissa ja Terrace Kirpussa pitäisi myös ehdottomasti hyödyntää videoita. Teatterissa voisi esimerkiksi videoiden avulla päästä kurkistamaan kulisseihin ja kuinka näytöksiä rakennetaan. Ravintolan puolella  myös kulisseihin kurkistaminen olisi hyvä idea. Kuvata ihan arkipäivää ja millaista huumoria työstä löytyy. Päätyöni on kaupan alalla ja siellä myös olisi mahtava kuvata arkipäivän huumoria ja menoa, mitä yleensä asiakas ei näe.